Lokacija: Zaloška cesta 147, 1000 Ljubljana

Delovni čas: Pon-Pet 8:00 - 15:00

Akademija LIPO.si

Varnostna opozorila

O podjetju

Domov / Nasveti / Pravilna izbira priključkov

Pravilna izbira priključkov

Osnove – poimenovanje tipov priključkov

Začetniki imajo velike težave pri razlaganju katere tipe priključkov bi potrebovali pri svojem novem LiPo paketu.

Imam ta rdeč priključek .. ali imate take baterije?

Nam sicer le delno pomaga, ampak potrebno se je naučiti pravilnega poimenovanja. Najbolj pogosti priključki so tipa “Deans-T” (“rdeči”) in pa XT60 (rumeni):

Seveda pa je tu množica drugih priključkov. Kot se lahko hitro vidi, so nekateri priključki v združenem ohišju z obema poloma, drugi so posamezni. Predvsem pa jih je res veliko.

  • v modelarstvu ni “standarda”
  • še najbolj se uveljavlja “XT” tip priključka, ki je dobavljiv v različnih velikostih za različne tokove (XT30, XT60, XT90 in XT150)
  • vsak priključek je primeren do določene tokovno preobremenitve. Večji in težji kot je priključek, manj bo prehodnih izgub pri velikih tokovih.
  • pretiravati z velikostjo priključka nima smisla
  • premali / neprimeren priključek lahko povzroči odpoved napajanja in padec modela
  • nudimo vse tipe polnilnih kablov in adapterjev iz priključkov, ki so na zalogi

LiPo.si izbira priključkov

Pravilna izbira priključka

Ko začnemo z nekim RTR modelom nam izbiro priključka že “določi” sam proizvajalec. V večini modelov je izbira priključka pravilna.

Vseeno priporočamo, da se izogibajte uporabi tipov priključkov:

  • JST rdeči -> nadomestek XT30 / EC2
  • PH2.0 / Walkera -> nadomestek BT2.0 in podobni

Že pred leti sem opravil primerjavo priključkov in naredil tabelo prehodnih upornosti, debata na forumu modelarji.com:


Primerjalna tabela prehodnih upornosti modelarskih priključkov


Priključek kot omejevalni faktor pri tokovno zmogljivih paketih

Prav se bere, neprimerno izbran priključek lahko omeji tokovno zmogljivost LiPo paketov. Problem je na tiho “dogovorjeni standard”, ki ga uporablja večina proizvajalcev. Tako lahko čisto odkrito povemo, da je PH2.0 priključek po >100 priklopih marsikje kriv, da se zavrže še popolnoma dovolj zmogljiv 1S LiPo člen.

Primer Walkera (Molex) priključka je sicer podoben, video pa ne razkrije, kakšne so izgube pri recimo 200 priklopih:

Primer je tudi Deans-T priključek, kjer je uporabljen ponaredek, ki je primeren do trajnih tokov ca 40/50A, sploh po nekaj 100 priklopih in umazaniji postane lahko problem taljenje. Spodnji video pri XT60 prikaže seveda popolnoma čist priključek.

LiPo.si priporočila

Če si nočete komplicirati svojega hobija, svetujemo uporabo XT priključkov glede na tokovne obremenitve. Velika večina modelarjev uporablja ravno te priključke.

Tabela priporočil priključkov glede na tokovno zmogljvost krmilnika

PriključekKrmilnik (ESC)Opomba
MPX, Deans-T, XT30, EC2do 30/40APozor na čistočo malih priključkov pri modelih avtomobilov
EC3, Gens Ace T3, XT60, TRXdo 60/80AXT60 tip postaja “tihi standard”
XT90, EC5, XT150do 150A XT90 tip postaja “tihi standard”
5,5/6/6,5 mm ali AS150150 – 200AAS150 je sicer nekoliko težji, vendar ima vgrajen predupor – “antispark”
AS150, 8mm ali XT150preko 200APosamezen tip priključka (AS150) je boljša opcija pri serijski vezavi

Seveda ne moremo mimo omembe “zaprtih sistemov” kot so npr. Traxxas in Spektrum. V teh sistemih ste prisiljeni uporabljati tudi njihove polnilnike, modeli oziroma točneje krmilniki (ESC) pa imajo tudi opcijo pošiljanje telemetrije na RV napravo. Problem vsega tega postane, ker so uporabljeni LiPo paketi slab(š)e kakovosti in po našem menju predragi glede na to kar ponujajo. Tudi polnjenje je relativno počasno (do 1-2C).

“Banance”

Prednost bananc je, da so lahko kabla potekata ločeno, kjer marsikje prihrani na dolžini. Tudi serijska vezava je lahko brez vmesnikov, torej manj izgub, manjša masa.

Pozorni moramo biti na tip M dela. Kot je lepo iz zgornje slike razvidno so 2, 3, 3.5 in 4.0 mm banance z lamelami (slabše), od 5 mm naprej pa so tipa “zareza” (boljše). Lamele lahko že pri spajkanju postanejo plastične in se sploščijo po nekaj 10 spojih. M priključke z zarezami lahko tudi po daljšem času razklenemo z izvijačem ali celo uporabimo “TL mod” – beri spodaj. Tihi dogovor –  spajkanje  M dela na + , Ž del na – paketa.  Seveda imajo mnogi tudi obratno. Spajkanje samo M delov na pakete lahko hitro privede do zamenjave polaritete in s tem uničenja krmilnika hitrosti (ESC).

Priporočena tokovna zmogljivost posameznih bananc

 

tiptrajna tokovna zmogljivostopomba
2 mmdo 20 Alamelni tip (jih nimamo v ponudbi)
3 mmdo 30 Alamelni tip (jih nimamo v ponudbi)
3,5 mmdo 40 Alamelni tip (XT60 je tudi 3,5 mm in tip zareza)
4,0 mmdo 50 Alamelni tip , lahko tip zareza (+ 10 A)
5,0 mm70 – 80 Atip zareza, kompatibilen z EC5
5,5 mm80 – 100 Atip zareza
6,0 mm100 – 120 Atip zareza
6,5 mm120 – 150 Atip zareza, ekvivalent Castle Creations
8,0 mm>150 Atip zareza, za najbolj tokovno zahtevne aplikacije

 

 

“Tihi standard” – priključki XT

Poučni video posnetki za serijo XT – XT30, XT60 in XT90, ki so že postali “tihi standard” za veliko večino modelov:

Kdaj je potrebno priključek zamenjati?

Z vsakim priklopom na elektronski krmilnik, pri napetosti višji od 10V rada preskoči iskrica. S priklopom namreč napolnimo kondenzatorje na krmilniku (ESC). Ko je teh priklopov res veliko in ko vmes zaidejo tudi nečistoče, se kontaktne površine zamažejo in pozlata zdrgne. Take priključke je potrebno zamenjati. Ne samo, da se pri večjih tokovnih obremenitvah segrevajo, lahko pride tudi do opovedi krmilnika. Spodnji primer je prikazan pri Deans-T priključku. Da se razumemo, zamenjati je potrebno oba – M del na krmilniku, slika spodaj, in seveda Ž priključke na paketih.

Menjavo opravimo tudi pri nas:

Nasveti za tekmovalce

Pri tekmovalcih, ki uporabljajo pakete v trdem ohišju brez kabla so večinoma uporabljeni 5mm priključki. Pri offroad kategorijah so ti priključki ne samo izpostavljeni prahu ampak tudi udarcem. Zato svetujemo redno čiščenje. Hvala Nejc za fotografiji!

Čiščenje na terenu:

M del 5mm priključka mora prav tako ostati čist. Po potrebi se ga menja.

TL mod

Zelo zanimiva opcija se pojavi, v kolikor uporabljamo tip priključka bananc, npr. 5mm, 6mm, ipd, ki imajo “votlo” sredino v M delu. Z namestitvijo koščka silikonskega kabla, lahko poskrbimo, da bodo prehodne upornosti znatno zmanjšane. Je pa res, da se taki priključki potem težje razklenejo, zato ne pretiravat. V zgornji tabeli se najdejo meritve.

V upoštev seveda pridejo tudi XT60 in XT90 priključki. Mimogrede TL pomeni Tomaž L. 🙂

Antispark priključki

Pri paketih 6S in večjih je polnjenje kondenzatorjev tako močno, da lahko priključek samo po nekaj priklopih precej poškodujemo, po nekaj 10 priklopih pa celo uničimo- Tu lakho uporabljamo bodisi antispark priključke z vgrajenim preduporom ali celo namestimo lasten predupor.

Vendar pozor!

Pri XT90S je aktivna površina priključka zaradi preduporovne površine močno zmanjšana. Zato tak priključek tokovno definitivno ni enako zmogljiv kot navaden XT90 priključek, prej primerljiv z XT60!

Edini “pravi” antispark priključek je tako AS150, ki je 7mm priključek

Izbira primernega preseka kabla in vpliv dolžine

Dotaknimo se še te tematike. Večinoma so preseki kablov na Gens Ace paketih ustrezno izbrani, so sicer odstopanja, kjer so glede na tokovno zmogljivost paketov izbrani kabli prevelikega preseka, drugje malce premalega preseka.

Izhodišča:

  • poskrbite za čim krajšo dolžino kabla med LiPo paketov in krmilnikom (ESC)
  • raje se podaljšuje kable iz krmilnika do motorja in ne kable med krmilnikom in LiPo paketom
  • predolg kabel ni samo pretežak in povzroči (pre) visok padec napetosti, ampak vam lahko na daljše obdobje tudi vpliva na življensko dobo krmilnika (beri dalje spodaj)

Mnogim tokovno zelo zmogljivi paketi postanejo glavni omejilni faktor ravno (pre) dolgi kabli (in neustrezni priključki).

Naše meritve:

Poučen video:

Priključek v ohišju napram posameznim priključkom

Pri zaporednih vezavah, ko porebujemo dva ali več paketov vezati zaporedno, da se dobi višjo napetost, je opcij za povezave kar nekaj.

Izhodišča za optimalno maso / minimalne izgube / življenje krmilnika (ESC):

  • čisti priključki,
  • ustreznost priključkov
  • minimalna dolžine kabla z ustreznim presekom
  • čim manj priključkov in brez adapterjev

Primera

Tako naredijo tekmovalci – 2S + 2S v zaporedni (serjski) vezavi za 4S. Uporaba Redline paketov, uporabljeni so torej štirje M priključki (banance) in optimizirane dolžine kablov, ki preprečujejo, da bi se zamenjale polaritete. Izgube so na teoretičnem minimumu:

Tako pa recimo naredijo ljubiteljski modelarji. Imamo enako štiri banance, ki so potem na kablih do XT90 priključka. Modelar je tu poskrbel, da ima serijsko vezavo z optimizirano dolžino kablov že na krmilniku.

Krmilniki, ki imajo nameščen samo X90 priključek, pa potrebujejo za serijsko vezavo še dodatno vmesnik!

V obeh primerih bo stvar delovala, samo v drugem primeru bomo na dolgi rok hitreje uničevalni krmilnik. Zato se zadnje čase uporabljajo pri velikih modelih tudi res veliki krmilniki (nrp. namesto Hobbywing MAX6 bo bolj trpežen MAX5).

Velja omeniti tudi dolžino kablov in količino priključkov. Zadnje čase je pri večjih 1/8, 1/7 in 1/5 modelih priljubljeno, da sta na krmilniku nameščena 2 priključka za serijsko vezavo dveh paketov.

Primer Arrma RC krmilnik:

Zaradi dodatnega priključka in podaljšanih kablov so nameščeni še 4 dodatni kondenzatorji. Vendar kot je že iz slike razvidno imajo ti kondenzatorji zelo tenak in dolg priključni kabel, kar skorajda izniči njihov namen. To je recept za počasno odpoved krmilnika. V svoj zaprti “SMART Technology” system so vključili tudi IC5 priključke, ki v navezavi s “SMART” LiPO paketi poskrbijo, da vam deluje telemetrija v kolikor seveda uporabljate primerno RV komando oziroma aplikacijo na pametnem telefonu. Ne samo to, nudijo vam povezovalni priključek, ki omogoča rabo samo 1 paketa hkrati.

Pri tem pa ni imenjeno, da z dolgimi kalbi in preveč priključki na dolgi rok uničijete vaš krmilnik.

Optimalna rešitev bi bila uporaba ločenih paketov (2S, 3S ali 4S) oziroma uporaba ločenih priključkov, recimo AS150.

Za konec pa podamo še povezavo, ki je mnogim že pomagala:

Avtor: Miha Holc

Prispevek sem spisal na podlagi lastnih testiranj, izkušenj, izkušenj uporabnikov in relevatnih informacij na spletu. Vaša vprašanja ali komentarje lahko napišete spodaj. Z veseljem jih bom pogledal in odgovoril v doglednem času.  

O ekipi LiPo.si

zgodba se začne davnega leta 1989...

Dodaj odgovor