S pravilno izbiro polnilne tehnike se lahko nekateri Gens Ace paketi napolnijo tudi v manj kot petih minutah!
Kaj pomeni oznaka C?Večinoma ponudniki modelarskih LiPo paketov svetujejo polnjenje 1 do 2C. Gens Ace je že leta 2012 svetoval polnjenje do 5C pri paketih s stopnjo praznjenja 25C!
1C polnjenje paketov s stopnjami praznjenja 75C in več?
1C polnjenje še vedno velja za najbolj priporočljivo varno polnjenje LiPo paketov. Velika večina modelarjev pakete tudi ne polni na terenu, ampak jih napolni doma in jih uporabi na terenu uro ali več kasneje. Redki jih pred začetkom uporabe segrejejo na vsaj telesno temperaturo in s tem pridobijo višjo moč in daljše motorne čase.
Kaj lahko pričakujemo po 1C polnjenju, če še pustimo paket stati za 1 uro pri sobni temperaturi (ca 21°C)? Primer sem prikazal na malem 450mAh paketku Tattu s stopnjo praznjenja 75C. Obstajata sicer dve različici, “klasična” in “dolga”. V času testiranja sem imel na voljo le “klasično”. Sem pa iz preteklih testiranj in pa uporabe vedel, da sta si različici zelo podobni. Med letenjem namreč nisem opazil nobenih razlik.
Na “papirju” bi zmogel tak paketek od sebe dati 0.45A * 75 = 33.75A trajnega toka. Pri moči 200W ca pri 3.7V pod obremenitvijo to pomeni praznilni tok ca 18A (“komaj” 40C). Paket se je polnil z 1C – torej 0.45A do končne napetosti 4.2V/člen.
Pri 200W praznjenju se je napetost izredno hitro sesedla na 3V/člen. Po 11 sekundah je bilo vsega konec. Kaj je tu narobe? Seveda se bo nevešč uporabnik tule namrščil, češ prodaja se mačka v žaklju! Zato tudi na spletu, družabnih omrežjih, youtube, itd zasledite zelo mešane odzive uporabnikov Tattu paketov.
Seveda je tu zelo preprost “trik”, da se bo paketek obnašal popolnoma drugače. Potrebno je dvigniti temperaturo paketa. Če ga napolnimo pri “nezaslišano” visokem toku polnjenja 10A (22C!) in povrhu še do 4.35V/člen (LiHV), se bo pod obremenitvijo obnašal popolnoma drugače. S polnjenjem 10A bomo poskrbeli, da se bo paketek v nekaj minutah (kolikor traja tako hitro polnjenje) segrel in s tem se bo notranja upornost znižala. S polnjenjem na napetosti LiHV (namesto običajnih 4.2V na 4.35V/člen) dobimo še nekaj višjo kapaciteto. Tako sem 2 sezoni “matral” svoje 2S 450mAh paketke in na letalni dan opravil zaporedno tudi po 10 zaporednih ciklov na enem paketu. Paket je termično stabilen tudi v vročem poletnem dnevu – praznjenje ca 200 sekund, polnjenje 8-10A, takoj v model, praznjenje na 3.6-3.7V/člen (OSD) v mirovanju in ponovno na 8-10A polnjenje. Kot sem že zgoraj napisal po 100 ciklih nisem ugotovil padca kapacitete ali povečanja notranje upornosti.
Pod obremenitvijo se tokrat paket obnaša popolnoma spodobno, pri 200W praznjenja (kot smo že zgoraj ugotovili je to ca 40C) je praznjenja konec v 100 sekundah, oddana kapaciteta pa kar 481 mAh. To ustreza obremenitvi izredno sposobnega FPV mikro letalnika s propelerji premera 2.5” do 3″.
Enako primerjavo naredimo tokrat na večjem paketu serije Soaring. Ta serija je namenjena modelom, kjer so motorni časi načeloma daljši od 4 minut. Kako izgleda praznilna krivulja paketa Soaring 1000mAh 30C polnjenjega pri 1C (1A) po eni uri pri 200W trajne praznilne moči (ca 18C)? Tak paket bo imel tokovno (na nalepki) enake sposobnosti kot zgornji 450mAh 75C primer (33.75A proti 30A trajne obremenitve). Vseeno pa so rezultati popolnoma drugačni. Že leta 2012 smo v prvi brošuri zapisali:
“Napačno je prepričanje, da je rokovanje enako z vsemi LiPo akumulatorji enako. Na splošno velja, da akumulatorji z višjo stopnjo praznenja zahtevajo bolj skrbno načrtovan čas polnjenja in hranjenja. Ni nujno, da akumulatorji z višjo stopnjo praznjenja v določenem modelu zagotavljajo višjo moč kot akumulatorji z nižjo stopnjo praznjenja.”
Pri “mrzlih paketih” oz. po 1C polnjenju se zna zgoditi, da bo po 30s že izklopil krmilnik (ali bo piskal piskač), saj se je napetost sesedla pod 3.4V/člen. Po 30s lahko opazujemo trend naraščanja napetosti med praznjenjem, kar je znak, da se paket segreva. Notranja upornost z višanjem temperature pada, kar povzroči, da se napetost med praznjenjem dviga. Pa vendar tako početje ne vpliva “blagodejno” na življensko dobo. Napetost pod obremenitvijo je ves čas (pre)nizka.
V kolikor poskrbimo, da pogrejemo paket s hitrim polnjenjem 10C (10A) in si “privoščimo zlorabo” s polnjenjem na LiHV (to je 4.35V/člen) se bo obnašal popolnoma drugače:
Primerjava pri 200W praznilne moči po različnih režimih polnjenja:
1C LiPo (4.2V) – 747 mAh do 3,3 V/člen
10C LiHV (4.35V) – 1009 mAh do 3.3V/člen (+35%!)
Kakšen vpliv ima (kar) 10C polnjenje na življensko dobo Soaring paketov? Sigurno ne bomo pričakovali 500 ciklov, realno verjetno okoli 150-200 ciklov. Ali je to vredno 35% povečanja uporabne kapacitete in seveda višje napetosti pod obremenitvijo, pa bo ocenil vsak uporabnik sam, še posebno ko bo enkrat poskusil kaj pomeni višja motorna moč.
Po drugi strani, če se bomo “kot pijanec držali plota” z 1C polnjenjem in uporabo pri nižjih temperaturah tudi ne bomo podaljševali življenske dobe. Mrzel paket bo imel manjšo napetost pod obremenitvijo. Zaradi tega bo po nekaj 10 takih obremenitvah začela notranja upornost naraščati, opazili bomo verjetno tudi padec kapacitete.
Zaradi relativno nizke notranje upornosti pa se verjetno pri polnjenju 5C ne bo pogrel za doseganje maksimalnih napetosti pod obremenitvijo, potrebno bo zunanje segrevanje, enako kot pri polnjenju 1 do 5C. Ampak bo verjetno zadostovalo za večino modelarskih zahtev.
Tole bo vse romalo med stare baterije (vir Facebook)
Vsi tile paketi bodo zavrženi. Zakaj? FPV letalec, navdušenec nad “Tiny Whoopi” bo zavrgel vse te pakete, ker so se v dveh letih prej postarali in postali neuporabni. Letalni časi so kratki, napetost pod obremenitvijo se sesede. Nekje so krivi tudi PH2.0 priključki, saj dobijo hitro veliko prehodno upornost in so glavni krivec za kratke letalne čase in nizko napetost pod obremenitvijo.
Lahko pa bi dnevno uporabljal samo Tattujeve pakete (spodaj desno) in jih polnil po principu enega za drugim. Dokazali smo, da zi zmorejo brez problema do 500 oziroma 1000 ciklov pri 10C polnjenju tudi 40 ali celo 50x na dan!
V zgornjem video prispevku Andrej pokaže kaj pomeni letenje s samo dvemi paketi.
Spodaj najdete naš prispevek v katerem pišemo še o marsičem drugem.
Kaj pa potrebujem za hitro polnjenje?
Odgovor je preprost – zanesljivo in zmogljivo polnilno tehniko!
Vse je odvisno od tega o kakšnih LiPo paketih je govora. Kot smo zgoraj spoznali mali LiPo paketki kapacitet do 500mAh bodo napolnjeni hitro s polnilniki, ki polnijo do 10A. Za hitro polnjenje recimo 4S paketka potrebujemo 4 x 4,35V x 10A = 174W oziroma z upoštevanjem nekaj izgub 200W moči. To zmore recimo Gens Ace iMars D300 (300W) polnilnik brez težav.
Večji LiPo paketi – po kapaciteti in številu členov potrebujejo tudi bolj zmogljivo polnilno tehniko.
5000mAh 6S paket bo za “samo” 5C polnjenje (25A) potreboval 6 x 4,2V x 25A = 630W. Take moči pa zmorejo polnilniki Junsi iCharger v navezavi z ustreznimi napajalniki ali terenskimi paketi.
Prosimo upoštevajte:
Avtor: Miha Holc
Prispevek sem spisal na podlagi lastnih testiranj, izkušenj, izkušenj uporabnikov in relevatnih informacij na spletu. Vaša vprašanja ali komentarje lahko napišete spodaj. Z veseljem jih bom pogledal in odgovoril v doglednem času.