Lokacija: Zaloška cesta 147, 1000 Ljubljana

Delovni čas: Pon-Pet 8:00 - 15:00

Akademija LIPO.si

Varnostna opozorila

O podjetju

Domov / Priporočila / Primerjava paketov za dolge lete do 3Ah

Primerjava paketov za dolge lete do 3Ah

V zadnjem času so na popularnosti pridobili 4″-5″ letalniki dolgega dosega. Da bi lahko strokovno svetovali primeren paket iz naše ponudbe za vaš letalnik, smo morali opraviti nekaj primerjalnih testov primernih LiIon in LiPo paketov. Pred vami je daljši pripevek, ki zahteva vnaprejšnje poznavanje osnov rokovanja z LiPo paketi.

 

Primerjava paketov 2200mAh – 3000mAh 4S za dolge FPV polete ali modelarstvo

Tovrstni paketi so postali zanimivi v zadnjem letu predvsem na račun FPV letalcev, ki iščejo optimalne rešitve napajanja. Na račun razmaha v FPV letenju lahko tudi modelarji sedaj najdejo za svojo (specifično) uporabo pakete, ki jih do sedaj ni bilo na tržišču.

Namen testiranj je primerjava praznilnih krivulj paketov po “hitrem” 3C polnjenju in počasnem 1C polnjenju pri konstantni praznilni moči 200W. Hitro polnjenje bo pokazalo sposobnosti paketa pri povišani temperaturi (opcija za letenje z apetiti po akrobatskih vložkih), po 1C polnjenju pa zmogljivosti pri križarjenju. Napetost izklopa praznjenja je bila pri večini nastavljena na 3.4V/člen. Ponekod sem napetost nastavil višje, ponekod nižje, več pa v razlagi pri posameznih paketih.

Kaj si želimo od “LR” paketa? 
Seveda v prvi vrsti čim višjo energijsko gostoto – Wh/g za čim daljše lete s čim manjšo maso. Koliko g lahko obtežim svoj model, da še ne bo pretežak pa je odvisno seveda od želja pilota in zahtev modela. O tem se posvetujemo lahko osebno na info@lipo.si

Želimo si paket, ki bo imel čim bolj položno praznilno krivuljo tudi pri koncu praznjenja, saj se lahko še malo “pregrešimo” in letalnik ne bo nepričakovano padel iz neba. Večinoma imajo tokovno vedno bolj zmogljivi paketi >100C dokaj položno praznilno krivuljo, vendar je na koncu padec napetosti skorajda takojšen, kar zna biti lahko usodno, če nismo previdni. Preverite naša testiranja malih paketov.

Zgrešeno pa je seveda predpostavljati, da je napetost pod obremenitvijo drugotnega pomena. Uporabniki letalnikov si večinoma želijo krajših paketov za namestitev na zgornjem delu okvirja, vendar zaradi enakomernega letenja namestitev daljših paketov na spodnji del tudi ne predstavlja ovire.

200W konstantna moč praznjenja 
Za letenje modelov je potrebna moč. 200W konstantna moč je dober približek potreb 4”-5”-6” letalnika, ki se hitro vzpenjajo (letenje na hrib/goro) ali križarijo dokaj hitro. Moč dobimo z množenjem napetosti in toka. Če ima paket pod obremenitvijo višjo napetost, bo tekel manjši tok in obratno. Do tu je večinoma vsem jasno. Pa vendar se zadnje čase kupci pred nakupom zatekajo še vedno samo k “številkam” na samih oznakah paketa. Napaka!

Poleg tokovne oznake, se pri tovrstnih LR paketih gleda samo na nazivno kapaciteto. Zato lahko prihaja do dokaj velike zmede. Vprašanje, ali bo LiIon 3000mAh paket zagotavljal pri 200W enake praznilne čase kot LiPo paket enake nominalne kapacitete, je povsem na mestu.

Paketi, ki smo jih testirali in primerjali:

Paketi se v masi razlikujejo za maksimalno 50g, vendar so praznilne karakteristike kot bomo spoznali precej drugačne, kot bi lahko sklepali s številk na samih paketih.

Potek testiranja
Testiranja so bila opravljena na Junsijevem iCharger 4010Duo V1 polnilniku v paralelni vezavi in 24V napajalniku. Po 5 ciklih 1C polnjenja in 200W praznjenja med 4.1V/3.75V (“formiranje”), sem opravil po en test praznilni test po 1C in kasneje po 3C polnjenju. Praznilo se je z močjo 200W (konstantno) do izbrane napetosti odklopa. Pri primerjalnih testih se je izbralo napetost srednje zmogljivega člena v paketu. Razlike med posameznimi členi so bile sicer pri vseh paketih minimalne, razlike so se pojavile v zadnjih sekundah praznjenja. Na grafih je na X osi čas v sekundah, na Y osi pa napetost srednje zmogljivega člena v paketu.

Velja omeniti še nekaj stvari preden gremo na same teste.

Optimizacija mase
Od LR paketa se pričakuje načeloma čim krajše balanserske kable in uporabo ustreznih glavnih priključkov priključke (XT30 so za 5 do 6” LR letalnike popolnoma zadosti). Še vedno je nerazumljivo kako lahko nekateri piloti tolerirajo do 10-15cm predolge kable (pre)velikih presekov (oziroma bolje rečeno z debelo silikonsko izolacijo) a obenem jamrajo nad preveliko maso. Pri nekaterih letalnikih so lahko prihranki ranga 20-30g, kar lahko že vpliva, da se dobi minuto, dve ali celo več letalnega časa! Čim krajši priključni kabli ustreznega preseka (1.5mm2, 13/14AWG) popolnoma zadostujejo za vse potrebe letalnikov dolgega dosega 4” do ultralahkih 6” letalnikov. Predolgi balanserski kabli so večkrat vzrok, da v propeler zaide bel JST XH priključek. V najslabšem primeru nam lahko letalnik pade iz zraka. Preprosta rešitev z gumico je tu na mestu. Pri polnjenju se potem uporablja podaljške – klik!  

Pomembna je umeritev tokovnega senzorja

 

 

Zanašati se samo na prikaz napetosti pod obremenitvijo predstavlja pri dolgih poletih predstavlja izreden riziko. Bolj pomembno je poznavanje koliko kapacitete nam je še preostalo, zato je izredno pomembno, da je tokovni senzor kalibriran. Tovrstne meritve potem postanejo še kako zanimive, ne samo zaradi primerjav, ampak tudi pri določanju dejanske “uporabne” kapacitete. Pravilo “preko palca” je varna poraba do 80% nazivne kapacitete. Koliko se lahko “še pregrešimo” je odvisno od tipa paketa in njegove starosti ter seveda zunanjih pogojev. Torej če pogledamo kapacitete iz testov lahko za OSD opozorila nastavimo 80-90% navedene kapacitete, odvisno koliko smo pripravljeni “tvegati”. Naknadno si lahko seveda vsi uporabniki GPS modulov, v OSD nastavite izredno zanimiv podatek porabe Wh/km oziroma mAh/km.

Vpliv temperature
Vsi testi so bili opravljeni pri temperaturi ca 22°C. Poleti pri >30°C bo na voljo še nekaj več uporabne kapacitete. Vendar bo tudi zrak bolj redek, zaradi višje temperature pa bodo tudi izkoristki motorjev nekoliko padli. Zato dejanskih razlik med letalnimi časi LR letalnikov pri temperaturah nad 25°C ne bomo opazili.
Po drugi strani so nizke temperature vzrok za kratke letalne čase pozimi. Posebno pri LiIon paketu LiIon bo v mrazu napetost še nižja, zato pozor! Predgretje paketov seveda pomaga, vendar samo v prvi polovici leta. Sicer se lahko pri temperaturah do 10°C “poslovimo” od nekje 20%-30% kapaciteta, pri temperaturah pod 0°C pa bodo lahko letalni časi prepolovljeni!

Vpliv nadmorske višine
Letenje v redkejšem zraku zahteva višjo moč. Zato posebej pozor pri uporabi LiIon paketov zaradi nizke napetosti (posebno 3S)!

Primerjalni testi

Tattu 2200mAh LR 45C, 1944/1970mAh
prvi mali Tattu 180g paket je med najlažjimi na testu. Vsekakor bo to izbira, kjer je pomemben vsak gram. Paket ima sicer nerazumljivo debele kable (12AWG) in “težak” XT60 priključek. Na servisni priključek je nameščena plastična zaščita, ki ukrade gram, vendar se jo lahko preprosto odstrani. Razmeroma dolgi 45mm balanserski kabli lahko hitro zaidejo v vrteč propeler. Tu proizvajalec ni posvetil pozornosti podrobnostim, ki bi paket naredili še bolj zanimiv. Z optimizacijo bi se tu prihranilo ca. 10g. Pričakoval bi položnejšo praznilno krivuljo na koncu praznjenja, tako pa se paket obnnapa kot “običajen” slabše zmogljiv 20C LiPo paket (ki je seveda sicer mnogo težji).

Razlika med mlačnim (po 3C polnjenju) in “hladnim” (po 1C polnjenju) je očitna – višja napetost v prvi polovici praznjenja. Ker je paket lahek se seveda lahko med letom tudi hitreje ohladi in bomo torej ogret paket uporabili za zahtevnejši začetni vzpon. Pri običajnih toplih dnevih pri križarjenjih ne bo bistvenih razlik.

V primerjavi z R-Line 2000mAh paketov imamo na voljo precej nižjo napetost, časi letenja pa bodo podobni oziroma razlika bo nastala zaradi višje mase R-Line paketa.

Soaring 2200mAh 30C, 2076/2110mAh

Soaring paket je z 214g grami drugi najlažji LiPo paket na testu. Predvsem me je paket presenetil v primerjavi s težjim paketom Tattu 2300mAh 45C, razlike so minimalne, uporabna kapaciteta pa višja! Ravno obratno kot hočejo “prikazati številke”.  Zato je dobro opraviti testiranja in videti razlike ter na to opozoriti!

Razlika med mlačnim (po 3C polnjenju) in “hladnim” (po 1C polnjenju) je očitna pri višji napetosti v celotnem poteku praznjenja. Ker je paket lažji se seveda lahko med letom tudi hitreje ohladi in bomo torej ogret paket uporabili za zahtevnejši začetni vzpon.

Pomislek – je pa lahko bolj “zaščiten” proti “prepihu”, saj je nameščen pod okvir napram 2200mAh LR paketu? Vseeno ga “poseka” po napetosti in praznilnem času:

Optimizacija kablov in priključka bi lahko maso približala 200g (seveda to lahko opravimo sami), zato bil ta paket lahko idealna izbira za dolge lete in močna konkurenca paketu Tattu 2200mAh 45C LR!

No, primerjava s težjim paketom Tattu 2300mAh 45C – skoraj enak potek, vendar na koncu malo daljši praznilni čas:

Naše nadaljne želje: Soaring 2700mAh 4S različica (še) ne obstaja. Sigurno bi bila zanimiva izbira za primerjavo.

Definitivno LiPo.si toplo priporoča! Naše priporočilo za 4” letalnike, ki imajo možnost (spodaj) montaže 107mm dolgega paketa.   

Tattu 2300mAh 45C, 2041/2090mAh 
Če smo bili že navdušeni pri prejšnjem paketu, pa je ta paket najmanj primerna izbira za LR uporabo. Je najtežji paket med vsemi. Pri 200W obremenitve ne pokaže nobenih prednosti pri napetosti ali kapaciteti. Lahko pa povemo, da je kar nekaj nadvušenih uporabnikov z običajnimi 5” letalniki in pa seveda modelarjev, ki obremenujejo tak paket do 1000W moči. Tule pa ne bomo izgubljali dodatnih besed, na kratko rečeno  – ne priporočamo!

V primerjavi s 3000mAh LiPo.si paketom, ki je 10g lažji imamo enak potek napetosti, venda izgubimo seveda na praznilnem času (“debelih” 140 sekund):

LiPo.si 3000mAh LR, 2576/2650mAh uporabne kapacitete 
Paket, s svojo zgodbo – preberite jo! Ima idealno “LR” praznilno krivuljo, saj je na koncu še kar nekaj “ rezerve”. Paket prekosi tudi najboljše pakete 18650, saj je zaradi nižje notranje upornosti členov napetost pod obremenitvijo večja. Kljub enaki kapaciteti so torej praznilni časi daljši.

Primerjava s 2200mAh paketom, paket je samo malenkost daljši:

Kot zanimivost lahko povemo, da dobavitelj doslej ni pokazal nobenega interesa sodelovanja ali prisluhnil, da bi tak paket ponudili v redni prodaji Tattu/Gens Ace.

Razlika med mlačnim (po 3C polnjenju) in “hladnim” (po 1C polnjenju) je očitna pri višji napetosti v celotnem poteku praznjenja. Prirastek na času letenja je kar očiten – 30 sekund!

Primerjava s paketom 18650:

Zmagovalec testa, LiPo.si toplo priporoča za vse 4 in 5” letalnike, 3” “cinewhoope” 4S in seveda vse modele, kjer se potrebuje 220g paket.

R-Line 2000mAh paket, 1793/1841mAh

Sicer najmanj primeren paket izmed vseh, pa vendar mogoče zanimiv za primerjavo.

Za visok prag izklopa 3.6V smo se odločili, ker je pri tako zmogljivih paketih potem padec napetosti res izredno strm, življenjska doba pa bi bila zmanjšana. V praksi to pomeni, da ne bomo imeli popolnoma nobene rezerve. Vseeno Se lahko paket zaradi visoke napetosti primerja s praznilnimi časi paketa Tattu 2200mAh LR, kljub manjši kapaciteti, vendar višji napetosti.

Razlika med 1C in 3C polnjenjem tu sploh ni očitna. Tak paket običajno polnimo tudi do 10C (20A), Zaradi komaj 200W obremenitve razlike ne pridejo do izraza, paket je narejen za praznilne moči do 1500W.

LiPo.si priporoča za težje 5” in 6” letalnike.  

LiIon paket LG HG2,  2760mAh (do 2.7V!)

Mnogi bi stavo položili na ta paket. YT influenserji jasno naredijo “rompompom”, ampak odkrito rečeno je to paket, ki ga svetujemo samo za res najbolj “nežna” križarjenja z lahkimi 3-4” letalniki (100W ali manj). Letala bodo tu veliko boljša ciljna skupina, saj lahko križarijo pri še nižjih močeh.

Prednosti LiIon paketa so predvsem v tem, da so tu uporabljeni industrijski 18650 členi, ki jih lahko malce bolj “zlorabimo”. To pomeni nižje napetosti izklopa, saj so po praznilnih karakteristikah členi med seboj res enaki. Polnimo lahko z 1C, višji polnilni tokovi ne bodo naredili razlik, bo pa pomagalo, če jih pred štartom pogrejemo.

Krivulja praznjenja je tu najbolj strma. “Rezerve” od 3V do 2.7V je za debelo minuto oziroma 2 minuti pri 100W! Moram pa omeniti, da so imeli členi po koncu praznjenja temperaturo preko 60°C! Zato je to prikazana krivulja in 200W absolutno maksimum, kar lahko iz tega paketa pričakujemo.

LiPo.si priporoča samo za lahke 3.5”-4” letalnike in modele letal.

Povzetek
Če povzamemo – pri izbiri cena/zmogljivosti paket Soaring 2200mAh najbolj prepriča.
Za najbolj zmogljiv paket je tu LiPo.si 3000mAh LR. Za nekaj več g se dobi tudi 3500mAh različico, ki pa ni bil predmet tokratnih testiranj.
Ostali paketi so seveda primerni za bolj specialne uporabe. Če niste prepričani v vašo pravilno izbiro, smo tu za vas, pišite nam na info@lipo.si

Pakete pred vzletom hranite vsaj na telesni temperaturi, torej jih lahko imate v hlačnem žepu. Če polnite na terenu, lahko polnite 3C-5C med potjo /tik pred prihodom na vzletišče.
Preverite rešitve terenskega polnjenja ali nam pišite info@lipo.si

V kolikor vam kakšni nasveti oziroma rezultati testov pridejo prav, nas lahko podprete s tem, da pri svojem spletnem nakupu dodate v košarico še ta “artikel”. Vrednost bomo dodali k naročenemu artiklu. Najlepša hvala za vašo podporo!

Za vaše predloge, ideje in kritike smo vedno na voljo.

Miha Holc, februar 2021

Ni na zalogi
129,00  ni na zalogi
Po povpraševanju
-20%
Ni na zalogi
Izvirna cena je bila: 49,95 €.Trenutna cena je: 39,96 €. ni na zalogi
Po povpraševanju
Ni na zalogi
36,95  ni na zalogi
Po povpraševanju

Prosimo upoštevajte:

Avtor: Miha Holc

Prispevek sem spisal na podlagi lastnih testiranj, izkušenj, izkušenj uporabnikov in relevatnih informacij na spletu. Vaša vprašanja ali komentarje lahko napišete spodaj. Z veseljem jih bom pogledal in odgovoril v doglednem času.  

O ekipi LiPo.si

zgodba se začne davnega leta 1989...

Dodaj odgovor