Zanimanje za letalnike dolgega dosega/letalnega časa s premeri propelerjev 7” in več je v zadnjem času v porastu. Napram 5” letalnikom, kjer prevladujejo LiPo paketi 4-6S kapacitet od 1Ah do 2Ah, se tu uporabljajo paketi večinoma LiPo ali LiIon paketi 6S kapacitet od 3000-6000mAh. Ko smo dobivali precej različne odzive uporabnikov s terena, smo se odločili raziskati zakaj je temu tako. Pred vami je daljši pripevek, ki zahteva vnaprejšnje poznavanje osnov rokovanja z LiPo paketi.
Primerjave in testiranja 6S paketov kapacitet med 4Ah in 6.5Ah (LR 7” paketi)
Popolnoma nerelevantne oznake stopenj praznjenja (C-”rating”)
Nikjer dosedaj nismo zasledili takšna odstopanja glede oznak stopenj praznjenja glede na same zmogljivosti paketa. Dejstvo je, da imamo tu opravka v grobem s tremi tipi paketov. Lahki (kratki paketi, npr. 4300mAh), običajni paketi (25C-45C) in zmogljivi paketi (do 95C). Gre se za večinoma uporabo, kjer je maksimalni tok za nekaj sekund do 100, mogoče 120A-150A (do 3kW). Večinoma pa se tokovi pri križarjenju gibljejo med 10-20A kar je “nekaj” C. Na testu smo imeli pakete od 25C do 95C. Vendar 25C paket ne bo ~4x slabši paket (glede napetosti pod obremenitvijo) od paketa 95C. Še enkrat – pri praznilnih časih okoli 10 minut, to pomeni 6C praznjenje in nič več. Zaradi hudih marketinških potreb – kosanja s konkurenco, je potrebno vse nove pakete še kako tokovno “napihniti”. Zato potem prihaja do razhajanj tudi v sami ponudbi linije Gens Ace / Tattu. Naši testi in primerjave so tako dobra popotnica za pravilno uvrstitev namembnosti posamičnega paketa v ponudbo ne glede na tovarniške številke.
Temperatura
Napram manjšim <2Ah paketom, se ti večji paketi zelo težko segrejejo med polnjenjem. Pri 5100mAh 95C smo poskusili s polnilnim tokom 10C (50A), vendar se skoraj niso nič segreli. Zato smo se odločili, da bomo polnilni vse pakete pri 10A pri sobni temperaturi. 10A polnjenje je še vedno realno za polnjenje na terenu (~250W) pri večini uporabnikov. 20/30A polnjenje lahko prinese malenkost večje moči na začetku praznjenja in manjše sesedanje napetosti pod obremenitvijo, vendar po 10 minutah bo paket pri ~20°C spet “ohlajen”. Poleti pri >30°C pa so paketi že tako ali tako “ogreti”.
Seveda bi bilo zanimivo preizkusiti tudi delovanje paketov pri nižjih temperaturah, mogoče tema za prihodnje teste.
LiHV polnjenje
Za zvišanje uporabne kapacitete bi teoretično lahko na teren prinesli pakete polne do 4.2V in jih na terenu dopolnili do 4.35V. Vseeno smo primerjave delali pri polnjenju do 4.2V, pri 4300mAh LiHV paketu pa seveda pri 4.35V. Pri Bashing 6500mAh 3S nas je prav zanimalo koliko “dodatne” kapacitete lahko dobimo po LiHV polnjenju. O LiHV polnjenju lahko preberite v drugem prispevku (klik).
Masa paketov
Najlažji paket je bil skoraj 2x lažji od najtežjega. Najtežji paket ni imel najvišje kapacitete. Kje je optimum za specifično uporabo? Na to vprašanje vam bomo lahko samo individualno odgovorili glede na vaše želje in uporabljen material – info@lipo.si . Vsekakor je priporočljivo preizkusiti vsaj dva različna paketa in si ustvariti lastno predstavo kakšen bo optimalen paket za določene zahteve.
Napetosti pod obremenitvijo
Napram <2Ah >100C paketom, so tu napetosti pod obremenitvijo nižje, pri marsikaterih paketih lahko gremo tudi do 3.3V/člen pod obremenitvijo. Predvsem so zanimive primerjave potekov krivulja praznjenja pod 3.6V/člen pod obremenitvijo. 4300mAh paket se je obnašal podobno kot manjši bratje <2Ah, torej padajoča napetost skozi celotno praznjenje in hiter padec napetosti na koncu. Paketi z višjimi stopnjami praznjenja držijo bolj konstantno napetost, vendar je prav tako padec napetosti na koncu praznjenja izredno hiter. Načeloma želimo pri letalnikih dolgega dosega ravno nasprotno, zelo dobrodošla je položna praznilna krivulja tudi proti koncu praznjenja. Le tako ne bo letalnik kar naenkrat “padel” iz zraka. Ponovno na mestu je vprašanje, kako bi se tu obnesli LiIon paketi. O tem smo pisali v drugem testu (klik!).
Enakost členov v paketu
Mnogokrat spregledana tematika, ki je sicer sama po sebi dokaj samoumevna. Vsak proizvajalec mora pri sestavi paketov poskrbeti, da so kapacitete posameznih členov v paketu čim bolj enake. Razlike v napetosti pa pokažejo kako kvalitetne pakete lahko proizvajalec ponudi.
Primer odličnega paketa 6S – vsi členi imajo enako kapaciteto (5100mAh 95C):
Pri sestavi 4300mAh paketa iz dveh paketov smo tako lahko opazili razlike med prvim in drugim 3S paketom. Vseeno v praksi to ne bo opazno v kolikor se držimo pravila 80% uporabe nazivne kapacitete (zaključek pred napetostno “stopnico” na koncu praznjenja):
Testirani paketi urejeni po naraščajoči masi s spletnimi povezavami:
- 4300mAh 50C LiHV LiPo.si, 471g
- 4500mAh 60C Gens Ace v trdem ohišju, 630g
- 4500mAh 25C Tattu, 650g
- 4400mAh 45C Gens Ace, 730g
- 6500mAh 60C Gens Ace Bashing (2x3S), ca 820g
- 6000mAh 45C Gens Ace, 841g
- 5100mAh 95C R-Line Tattu, 870g (ni več dobavljiv)
Potek testiranja
Testiranja so bila opravljena na Junsijevem iCharger 4010Duo (V1) polnilniku v paralelni vezavi in 24V napajalniku. Po 5 ciklih 1C polnjenja in 200W praznjenja med 4.1V/3.75V (“formiranje”), sem opravil po raznilni test pri 7,2A praznilnem toku. Pri primerjalnih testih se je izbralo napetost srednje zmogljivega člena v paketu. Razlike med posameznimi členi so bile sicer pri vseh paketih minimalne, razlike so se pojavile v zadnjih sekundah praznjenja. Na grafih je na X osi čas v sekundah, na Y osi pa napetost srednje zmogljivega člena v paketu.
100Wh
Omejitev energije za velikost paketov, ki se je uvedla kot meja za transport nevarnega blaga. Zato profesionalni snemalci, ki veliko potujejo z letalskim prometo iščejo pakete pod 100Wh. Pri 6S paketih 100Wh pomeni kapaciteto 4500mAh ali manj. To pri večjih letalnikih avtomatsko pomeni krajše letalne čase. Zato je naš predlog seveda rešitev ločenih paketov 3S+3S. <100Wh pri 3S paketu pomeni <9Ah. 6500mAh 60C 3S Bashing imajo maso malo nad 400g in so zato v 6S lahko ekvivalent sicer ne več dobavljivim (ampak na socialnih omrežjih zelo oglaševanim) 5100mAh 95C paketom. Zanimalo nas je, kako se primerjata paketa in z veseljem lahko sporočimo, da so se naša predvidevanja potrdila, rešitev “deluje”! Več pa v nadaljevanju.
Razlike v masah paketa
Znano je, da 7” letalniki načeloma precej dobro prenašajo večje mase paketov. Razlik med 700g in 800g paketom ne bo tako kritična, je pa seveda seveda opazna razlika med 470g paketom in 870g paketom pri akrobatskem letenju.
LiPo.si LiHV 4300mAh 6S paket
Najlažji paket na testu je sestavljen iz dveh 3S paketov. Uporabnik Jon nam poroča o 17.5 minutah letenja s tem paketom, medtem ko s 6000mAh mAh paketom leti do 21 minut. Vsekakor najboljši paket v kolikor želimo maksimalne akrobatske sposobnosti.
Uporabna kapaciteta: do 4180mAh (LiHV)
Gens Ace 4500mAh 60C 6S paket v plastičnem ohišju
Zelo zanimiv paket, prvič zaradi plastičnega zaščitnega ohišja (primarno namenjen za uporabo v modelih avtomobilov) in pa zaradi relativno nizke mase za svojo kapaciteto. Standardni paket za izbiro pri 7″ letalnikih.
Uporabna kapaciteta: Do 4270mAh
Gens Ace 4400mAh 45C
Zanimiv paket, ki ponuja višjo uporabno kapaciteto od paketa 4500mAh v trdem ohišju.
Uporabna kapaciteta: Do 4530mAh
Tattu 4500mAh 25C paket
Zapostavljen paket, ki nudi celo višjo kapaciteto od 4500mAh paketa v trdem ohišju
Uporabna kapaciteta: Do 4467mAh
Tattu 5100mAh 6S paket
Paket je bil prvotno delan za potrebe tekmovalne kategorije “X-class”, kjer praznilni tokovi presegajo 200A. Vsem znana situacija v 2020 je privedla do odpovedi tekem in močan padec teh prodaje teh “specialnih” paketov na EU tržišču. Uporabnost paketov pa se je iskalo pri 7” letalnikih in t.i. “cineliferjih” – X8 konfiguraciji letalnikov. Vsekakor bo paket zagotavljal zelo stabilno napetost, nikakor pa ne bo ponujal optimalne kapacitete/energije, ki bi jo za svojo veliko maso 870g lahko nudil. Zato smo pri LiPo.si poiskali boljše rešitve.
Uporabna kapaciteta: Do 5020mAh
Gens Ace Bashing 6500mAh 3S+3S paket
Paket, ki se je že izkazal v modelih avtomobilov večjega merila. Popularni so postali, ker paketi ponujajo za svojo ceno in maso relativno veliko kapaciteto, so tudi zelo trpežni. Zato so bili idealni kandidati za našo primerjavo in testiranja. Navdušui tudi zelo položna praznilna na koncu, najbolj od vseh testiranih Odlično se izkažejo tudi pri LiHV polnjenju, uporabna kapaciteta naraste za vč kot 10%, kar nas je res prijetno presenetilo.
Uporabna kapaciteta: Do 6000mah / LiHV do 6750mAh
Zaključek:
Za maksimalne akrobatske sposobnosti in maso pod 500g je primeren naš LiPo.si 4300mAh paket. Res je, da imajo najbolj strmo praznilno krivuljo, vendar je to kompenzirano z manjšo maso paketa. Večkrat se obrnemo na dobavitelja, da bi pretehtal rešitve v ponudbi. Vendar venomer naletimo na gluha ušesa.
V kolikor potrebujete robusten paket v plastičnem ohišju z maso malo nad 600g je naše priporočilo Gens Ace 4500mAh 6S. Zanimiva opcija je seveda 4400mAh 45C paket, ki nudi nad 4500mAh uporabne kapacitete. Naše priporočilo za maksimalne letalne čase pri paketu okoli 800g 6500mAh Bashing paketi, ki vam jih po vnaprejšnjem dogovoru ustrezno pripravimo (kot 6S ali ločeni 3S paketi) z ustreznimi priključki. Na tržišču boste težko našli 800g paket 6S, ki ponuja do 6750mAh uporabne kapacitete!
Še netestirani paketi:
Zanimivi bi bili tudi Bashing 5000mAh 3S+3S paketi (glede na izkušnje iz 6500mAh Bashing) bi lahko pričakovali ~5500mAh po LiHV polnjenju. Manj zanimiva sta nova 80C paketa 5100mAh in 5600mAh (800g). 4000mAh 95C R-Line paketi se zaradi male energijske gostote ne morejo kosati po kapaciteti z ekvivalentno težkimi 4400-5000mAh paketi. Jih pa vseeno nekateri na priporočila iz družbenih omrežij radi naročijo, zato jih imamo tudi v ponudbi paketov dolgega dosega.
Za konec
Preverite rešitve terenskega polnjenja ali nam pišite info@lipo.si
V kolikor vam kakšni nasveti oziroma rezultati testov pridejo prav, nas lahko podprete s tem, da pri svojem spletnem nakupu dodate v košarico še ta “artikel”. Vrednost bomo dodali k naročenemu artiklu. Najlepša hvala za vašo podporo!
Za vaše predloge, ideje in kritike smo vedno na voljo.
Miha Holc, junij 2021
Prosimo upoštevajte:
Avtor: Miha Holc
Prispevek sem spisal na podlagi lastnih testiranj, izkušenj, izkušenj uporabnikov in relevatnih informacij na spletu. Vaša vprašanja ali komentarje lahko napišete spodaj. Z veseljem jih bom pogledal in odgovoril v doglednem času.